the way of the panda - Reisverslag uit Chengdu, China van S. - WaarBenJij.nu the way of the panda - Reisverslag uit Chengdu, China van S. - WaarBenJij.nu

the way of the panda

Door: S.

Blijf op de hoogte en volg S.

13 Maart 2009 | China, Chengdu

Y'all!!!



This country is huge!! i arrived in chengdu, and immidiatly i forgot my fucking, puta de madre iPod!! goddamn! thats fucked up!!! oh well, i got on with it



so, first impression, this is like every other city, its big, advertisments everywhere, alot of peolpe and i dont know my im writing this in english, guess thats my first language now.
anyways, het gaat goed met mij. ik kwam er na drie dagen achter dat mijn iPod dus nog in het vliegtuig ligt. hopelijk vindt iemand em en heeft die er plezier van.



ik was de enige backpacker in het vliegtuig, en toen stond ik daar dus.... gelukkig kom je er met gebaren ook nog wel. en dus zat ik als enige blanke in de bus. ik had het geluk dat naast mij een chineese vrouw (vivien) ging zitten (laatste vrije plek in de bus) die heel erg goed engels sprak en ook nog eens in het zelfde hostel zat als waar ik heen wilde gaan. dus ik was gered, meteen de stad in. het verkeer is georganiseerd maar ik begrijp er niets van. het lijkt nog het meest op skieen, je hoeft alleen maar te letten op diegene voor je. ook als het voetgangers stoplicht op groen staat moet je opletten want dan 'mogen' de auto's rechts afslaan. het verbaasd mij dat ik nog geen ongelukken heb gezien.

de volgende ochtend ben ik meteen naar de Giant Panda Research Base gegaan, om inderdaad de panda's te zien. dit was een heel gave ervaring, ze hadden net hun eten (lees bamboo) gekregen. en lagen dus op hun rug alsof ze aan te zonnen waren hun bamboo stok aan het eten met een poot. echt heel erg cool. tijdens de tour ontmoette ik Jolande een vrouw uit spanje (en dus kon ik mijn spaans goed gebruiken aangezien haar engels niet de beste is). we besloten om samen naar Jiuzhaigou (a UNESCO world heritage site) te gaan in het noorden van Sichuan.

s'avonds eerst nog 'hot pot' gegeten met vivien. dit is een lokale specialiteit. het lijkt nog het meest op fondue, maar dan zonder kaas. je gooit je eten in een of ander mengsel met heel veel chillipeppers en andere lokale hete specerijen. de tafel had een groot gat met een gas brander en daar ging de soeppan op. heerlijk. alleen stond af en toe mijn bek in de fik, zelfs van vivien, die het toch gewend zou moeten zijn als chinees zijnde (vooroordeel?). meest exotische dat ik heb gegeten is de maag van een koe, eigenlijk best lekker, gewoon niet overnadenken.

Jiuzhaigou is werkelijk prachtig, valleien met water zo helder en watervallen en tibetaanse dorpen, zoals ik nog nooit gezien heb. s'avond bij een lokale tibetaanse familie gegeten en geslapen. hun huis heeft allemaal kleuren en versiersel, met zoveel detail, de man vertelde mij via mijn nieuw gemaakte chineese vrienden (lisa, chris, ling) in de bus, dat dit 400.000 yaun heeft gekost (zo'n 50.000 euro) dat is ongelofelijk veel geld ook in china. de volgenda dag nog meer natuur en waterwallen en meren. de volgende dag naar Songpan een 2300 jaar oud dorp met 90% moslims. en de rest tibetanen en een handvol normale chinezen. let wel dit zijn dus chineese moslims. met wit rond hoofdcap op.

smiddags zouden we vliegen maar onze vlucht was gecancelt vanwege de slecht weersomstandigeheden (vliegveld ligt op 3500 meter hoogte. en we waren dus uiteindelijk helemaal ingesneeuwd. en dus werden we in een '5 sterren hotel' gestopt, (eten en slapen gratis!!!) ik zag de prijs van de kamer 2000 yuan (250 euro) er was alleen geen verwarming en buiten was het iets van min 9. de volgende ochtend was het helemaal wit, dus het kon nog wel dagen gaan duren. daar hadden onze chineese vrienden geen zin in en hebben een bus gehuurd en zijn terug gereden (en hebben het geld van ticket terug gekregen, talking about customer satisfaction). en nu weer in Chengdu. morgen vlieg ik naar Xi'an, voor het beroemde terracotta army. ben benieuwd. hoop dat alles goed is met jullie.



liefs.

S

  • 13 Maart 2009 - 08:09

    Je Zussie:

    He broer,
    Goed om te horen dat je nog leeft... Je moeder en vader waren ongerust. Ik niet, want ik weet dat je je weg aan het volgen bent en daar niet vanaf wijkt. Klote van je Ipod dat is je leven.. Maar goed! Genoeg om te zien en te beleven. Dikke knuffel van je zus en pas goed op jezelf............!

  • 13 Maart 2009 - 09:50

    Lies:

    Sebastiaan, wat een avonturen, ik moest zo lachen om al die verhalen achter elkaar..Geweldig, nog een mooie tijd daar gewenst en wat zijn die panda's lief!
    liefs, lies

  • 13 Maart 2009 - 10:37

    Ivo:

    vet om te lezen gast,en wat zie je er groot uit naast die chinezen.

  • 13 Maart 2009 - 16:23

    Mama:

    Lieve Sebastiaan,

    Je hebt al aardig wat beleeefd in korte tijd!
    Vlg. mij was een warme trui wel handig geweest! Geniet van alle mooie momenten en laat ons mee genieten.
    Liefs, mama

  • 14 Maart 2009 - 17:16

    Anne:

    eeej Varrkuuuhh,
    Alles Heerliek?! Hmm ingesneeuwd, klinkt niet als de exotische vakantie waar je op had gehoopt ;) Grapje, die valleinen en watervallen lijken me echt super mooi. Geniet van je reis verder en take care.

    xxx

  • 16 Maart 2009 - 09:55

    Ingerrr:

    Hee schatje! Je zal wel opvallen met je rode haardos tussen al die chinezen! En wat een heerlijke badkamer is dat zeg, die hebben we hier niet beter. Maar je hebt gewoon een panda gezien!!! EEN PANDA!!! Echt cool! Duidelijk de overtreffende trap van mijn kiwi. Heel veel plezier lieverd en doe voorzichtig!! Dikke kus

  • 16 Maart 2009 - 12:43

    Mooi:


    Red Hunt!(kwam ineens zo in me op, mooie naam voor een reiziger - gaan we vaker gebruiken...)
    Mooie verhalen dude! Maak er wat moois van. Joost

  • 17 Maart 2009 - 07:37

    Liane:

    Klinkt goed daar. Leuke foto's.
    Ik hang het verhaal hier bij Demmenie Graficon op 't koffie automaat, dus hier denken wij nog steeds aan je...

    Veel plezier!
    Liane

  • 20 Maart 2009 - 10:09

    Papa Chris:

    Hoi zoon, ik had meteen een bericht geplaatst, maar kennelijk is er iets mis gegaan.
    Leuk verhaal, jammer van je podtje. Gaaf dat je een panda hebt gezien, dat kunnen weinig van ons zeggen. Hou je haaks. Mis je op de zaak en in het dagelijks leven. X pap


  • 11 April 2009 - 09:14

    Thijs:

    He Sebas,

    Ik lees nu pas je berichten. Sorry. Maar dacht dat ik de herinnering nog aan had staan van de vorige keer, maar dat was niet. Dus nu even inhalen. Wat een mooie ervaringen weer heb je. Geweldig man!! EN bedankt voor je kaartje, super lief.

    GR Thijs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

S.

Verhalen; ik zal jullie proberen te vermaken met mijn observaties, ervaringen en avonturen, fictief dan wel autobiografisch. Hoe dan ook oprecht.

Actief sinds 30 Juli 2006
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 31995

Voorgaande reizen:

23 Juni 2013 - 23 Juni 2014

Tijd om iets nuttigs te gaan doen

12 Juli 2011 - 22 Augustus 2011

An' another asian delight

Landen bezocht: