new development area - Reisverslag uit Shanghai, China van S. - WaarBenJij.nu new development area - Reisverslag uit Shanghai, China van S. - WaarBenJij.nu

new development area

Door: S.

Blijf op de hoogte en volg S.

23 Maart 2009 | China, Shanghai

Y'all!!!



zoveel mensen ontmoet. zoveel ervaren. zoveel geleerd. zo veel gezien, zoveel gedaan.

in xi'an naar terracotta warriors. erg indrukwekkend. meer dan 6000 soldaten van klei. allemaal kijken ze richting het oosten. over 2000 jaar oud. elke soldaat heeft een andere uitdrukking op zijn gezicht, hun haar is anders zelfs hun kleding is anders. en ze lijken zo echt, sommige kijken super boos, sommige wat zacht aardiger. frapant is dat de meeste ouder lijken dan de meeste militairen (dus niet rond de 20!)

in beijing de grote muur, verboden stad, zomer paleis, hemelse tempel, de goedkope silk market waar je alles kan kopen (waarvan 90% nep is). kleine straatjes, marktkraampjes, parken, temples etc.



de grote muur is in totaal meer dan 4000 kilometer lang, verspreid over verschillende locaties. me and some kids besloten om niet naar de meest gefotografeerde plek te gaan, maar naar Jinshanling. (met openbaar vervoer duurde het 4 uur om er te komen, terwijl iedereen zij dat dat niet mogelijk was, ze proberen je altijd en overal een tour te laten boeken, maar hee...., als de lokale mensen het kunnen, dan ik ook). daar heb ik een tocht gelopen over de muur van 10km en het fijne was dat wij de enige 3 mensen waren. het was een prachtige dag. helemaal alleen op de great wall in china. heerlijk.



ik begin al meer relaxt te worden hier. ik heb geaccepteerd dat ik dingen hier moeilijker voor elkaar krijg en dat zelf de meest basale dingen moeilijk zijn, zoals eten bestellen, de bus nemen, de weg vinden, zelfs een taxi nemen is moeilijk, want de taxi drivers spreken geen engels en begrijpen je echt niet als je in het quasi chinees je hotel en straat naam uitspreekt. mijn oplossing is dat ik wat dan ook laat opschrijven in de hostels zoals gerechten die ik wil bestellen in een restaurant, welk bed /stoel ik wil in de trein, straat namen. alles.

het eten bevalt tot nu toe prima, het is elke keer weer een avontuur. elke keer nieuwe dingen, nieuwe smaken, nieuwe gerechten. ik heb al van alles voorbij zien komen, schorpioen, schildpaden slangen, hele eenden (peking duck) andere insecten op een stokje. het eten met stokjes gaat mij overigens goed af. ik krijg mijn bakje met rijst al behoorlijk schoon. zij eten hier dus rijst voor ontbijt, lunch en avond eten, dat gaat mij wat te ver en probeer iets gevarieerder te eten. wat echt heel erg bizaar is, is dat ze overal spugen. letterlijk overal. al loop je op straat en dan hoor je achter je iemand zeer luidrugtig zijn/haar (!) keel ophalen en een enorme roggel landt dan achter je. zelfs in restaurant doen ze het, gewoon op de vloer. echt zo fucking ongelofelijk smerig. elke keer weer lopen de rillingen over mijn rug. en oh wat is het fijn dat er een rookverbod is in nederland want hier roken ze super veel en ook overal, alhoewel in bussen, en vliegtuigen het niet mag, althans de passagiers, voor de chauffeurs gelden kennelijk andere regels.

ik heb het geluk gehad dat ik al aardig wat chineese lokale mensen heb leren kennen en zo iets meer van de cultuur begin te leren. zij hebben mij mee genomen naar lokale pubs, restaurants, en het theater.



hier in shanghai is het leven meer ingesteld op toeristen. vandaag werd mij meer dan 100 keer gevraagd: wanna buy watch, gucci plada (wat duidelijk prada moet zijn), lady massage, hashies, dvd english. i'm an art student, you want to go to the gallery to buy my art. je ontkomt er niet aan. kennelijk leven toch nog steeds heel erg veel mensen in armoede.



momenteel ben ik al een aantal dagen verkouden en het koude weer in shanghai helpt ook niet echt. ik had gehoopt dat naar mate ik meer richting het zuiden zou gaan het warmer zou worden, nog niet. komende dagen trek ik rond in de omgeving van shanghai voordat ik richting hong kong vertrek.



ik heb trouwens fotos geplaats op facebook, wordt mijn friend en je krijgt hele mooie fotos te zien..... so it really pays off to be my friend, really, it does.



ik hoop dat alles goed is met jullie.



liefs,

S.


  • 23 Maart 2009 - 11:19

    Papa Chris:

    Hoi Sebas, mooi berichten allemaal. Goed te horen dat alles goed gaat. Je verkoudheid gaat wel over. Waar zijn de foto's van the Great wall? Gisteren heb ik een antwoord bij Inger op haar site geplaatst. Jullie gaan goed! Hou van je, mis je. liefs pap

  • 23 Maart 2009 - 13:40

    Lies:

    Hoi Sebastiaan, wat een avonturen en wat leuk allemaal, behalve dat enge eten en die rochels naturlijk, maar misschien wen je daar nog aan...Ga zo door, veel plezier verder.
    liefs lies

  • 24 Maart 2009 - 07:56

    Inger:

    Hee lieverd! Kan jij een gucci plada massage watch voor mij kopen? Dat lijkt me wel wat. Blij dat je het zo leuk hebt, super cool verhaal, tot snel en hele dikke kus van mij

  • 25 Maart 2009 - 09:54

    Raymond:

    Hey Sebas,

    Zo te horen heb je het wel naar je zin daarzo. Ik zit zelf te denken om twee weken China te doen en gezien jij daar nu zit, misschien zou het wel leuk zijn om je te komen vergezellen. Hoe lang blijf je daar nog?

    Mail me maar terug op mijn hotmai of gmail..raymondanim@gmail.com.

    Ik ben al bezig met Chinese les, dus kan ik het direct uitproberen..

    groeten,

  • 25 Maart 2009 - 15:56

    Marit:

    Gewoon meeroggelen!

  • 25 Maart 2009 - 16:11

    Marit:

    En dan wel goed mikken...

  • 11 April 2009 - 09:19

    Thijs:

    He Sebas,

    Ik wil die fotos wel zien. maar wat is je faceboekadres??

    Gr Thijs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

S.

Verhalen; ik zal jullie proberen te vermaken met mijn observaties, ervaringen en avonturen, fictief dan wel autobiografisch. Hoe dan ook oprecht.

Actief sinds 30 Juli 2006
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 31990

Voorgaande reizen:

23 Juni 2013 - 23 Juni 2014

Tijd om iets nuttigs te gaan doen

12 Juli 2011 - 22 Augustus 2011

An' another asian delight

Landen bezocht: